FAQ (Veel gestelde vragen en antwoorden)

Overig

Wat is een bedrijfspanorama?

Iedereen kent inmiddels wel Google Maps Street View | Trusted. Daarmee heeft Google zichzelf letterlijk en figuurlijk op de kaart gezet. Daaropvolgend heeft Google een nieuwe dienst ge├»ntroduceerd, te weten: “Google Maps Street View | Trusted”. Net zoals je met Google Streetview als het ware door de straten kunt lopen, kun je met Google Maps Street View | Trusted door een bedrijf lopen.

Deze virtuele bedrijfsrondleiding of bedrijfspanorama is samengesteld uit een heel groot aantal foto’s die aan elkaar worden “gestikt” om zo de mogelijkheid te bieden om virtueel door het bedrijf te wandelen.

Vrijwel elke fotograaf kan wel een 360-graden foto maken en die op een website zetten. Maar alleen een vertrouwde Google-bedrijfsfotograaf kan een dergelijke virtuele bedrijfsrondleiding maken en ervoor zorgen dat deze ook op de verschillende Google sites wordt getoond, of vanuit Google in uw website of Facebookpagina kan worden opgenomen.

Op de site van Google Maps Street View | Trusted staat een uitgebreid overzicht van veelgestelde vragen die specifiek over deze dienst van Google gaan.

Wat krijg ik als bedrijf na afloop van de fotoreportage?

Tijdens de fotoreportage voor de bedrijfspanorama dus panoramafoto’s gemaakt

Deze worden aan elkaar gestikt en gepubliceerd op Google Streetview, Google Maps en Google Search. U ontvangt na afloop de instructies hoe u de panorama op uw eigen website, alsmede op uw Facebookpagina kunt plaatsen. Tegen meerprijs kunnen we ook “normale” impressiefoto’s maken en kunt u de aan elkaar gestikte 360┬║-foto’s krijgen.

Wat is een Google Maps Street View | Trusted fotograaf?

Een Google Maps Street View | Trusted fotograaf is een professioneel fotograaf die de diverse intensieve trainingen van Google succesvol heeft doorlopen. Hij of zij is niet in dienst van Google en werkt ook niet uit naam van Google: de vertrouwde Google bedrijfsfotograaf werkt onafhankelijk en dus uit eigen naam.

Voor het maken van bedrijfsfoto’s die op de diverse Google sites worden geplaatst, stelt Google stricte voorwaarden aan de fotografen, waar zij zich aan dienen te houden.

Alleen deze door Google erkende en vertrouwde bedrijfsfotografen kunnen de virtuele bedrijfsrondleidingen (bedrijfspanorama’s) maken, en die op onder andere Google Maps plaatsen.

Na afloop van een fotoreportage worden de foto’s eerst gecontroleerd op kwaliteit door de fotograaf zelf. Als deze gereed is met alle werkzaamheden en de foto’s overdraagt aan Google, worden ze door een aparte QC (Quality Control) afdeling van Google beoordeeld op kwaliteit.

Bij goedkeuring worden ze online geplaatst, maar als de foto’s worden afgekeurd, dient de fotograaf de fotoreportage opnieuw te maken.

Bij Google kun je een overzicht van alle vertrouwde bedrijfsfotografen in Nederland bekijken.

Moet ik iets doen, voordat je de reportage komt maken?

Tja, dat hangt er een beetje vanaf. De foto’s liegen niet. Dus wat zichtbaar is, komt ook op de foto’s. Het is dus misschien handig dat je je een beetje voorbereidt.

Als op het geplande tijdstip er net een aantal pallets in je winkel staat, oogt dat natuurlijk beduidend minder, dan dat het er helemaal spik en span en opgeruimd uit ziet.

Ook tonen volle schappen en vitrines natuurlijk beter dan halflege schappen en kale vitrines.

Houd in gedachten dat het een bedrijfspresentatie is, dus is het aan te bevelen dat je jouw bedrijf zo goed mogelijk op de foto laat zetten.

Wat gebeurt er met klanten die in mijn winkel komen?

Voor de impact van de bedrijfspanorama is het natuurlijk het mooist als het rustig is, of liever helemaal geen klanten. Dus schiet ik de reportages het liefst buiten openingstijd.

Maar dat is niet altijd mogelijk. Dus wat we doen is dat we aangeven dat er een fotoreportage plaatsvindt, zodat mensen eventueel uit beeld kunnen stappen.

Verder staat Google het ons als vertrouwde bedrijfsfotografen niet toe om foto’s van mensen zomaar online te zetten. Wij moeten gezichten van mensen vervagen, zodat ze niet herkenbaar zijn. Hetzelfde zie je ook op Google Streetview. Analoog daaraan moeten we ook kentekens van auto’s onleesbaar maken.